luni, 8 decembrie 2008

Jigodia ( Boala lui Carree)

Jigodia, este o boala infectioasa, contagoiasa, spacifica cainelui, produsa de un virus.
Apare frecvent la cainii tineri, in varsta pana la 2 ani, mai rar la cei intre 2-4 ani si foarte rar la cainii batrani. In perioada alaptarii cateii se imbolnavesc exceptional de rar si numai atunci cand traiesc intru-un mediu prea infectat. In schimb boala este foarte frecventa la cateii intarcati in varsta de 2-4 luni. Cainii de rasa pura sunt mai sensibili la virusul jigodiei decat cei de rasa comuna.
Infectia in jigodie se produce fie direct prin contactul unui caine sanatos cu unul bolnav, fie indirect prin intermediul omului, al animalelor, al obiectelor care au venit in contact cu cainele bolnav de jigodie. In afara de aceasta , la aparitia bolii contribuie si factorii care slabesc organismul si-i micsoreaza rezistenta fata de boala ca : frigul, umezeala, , aglomerarile, hranirea saraca, nevariata si lipsita de vitamine, intarcarea brusca, adaposturile proaste, viermii intestinali, schimbarea mediului.
Jigodia apare deobicei toamna si primavara.
Perioada de incubatie in jigodie este de 3-21 de zile.
Patruns in organism , virusul jigodiei invadeaza toate tesuturile(prin sange) si este raspunzator de majoritatea simtomelorcare apar: secretii la ochi si nas, tulburari nervoase.
Astfel un organism bolnav de boala jigodiei, devine o poarta deschisa pentru alti microbi care duc la infectii cum ar fi: pneumonii, bronhopneumonii, inflamatii ale rinichiului, ale stomacului si intestinului. Din aceasta cauza, simtomele generale ale bolii sunt: cainele este trist, abatut , are frisoane, nu mananca, vomita des (10-12 ori pe zi), cauta sa se izoleze. Temperatura depaseste 40 de grade, mucoasele sunt rosii, are durere de cap (cainele scutura din urechi) si sensibilitate la lumina (tine ochii mai mult inchisi). Dupa 2-3 zile temperatura scade catre normal, mentinandu-se in jur de 39 de grade, starea generala se imbunatateste, pofta de mancare reapare. Aceasta forma este inselatoare si dureaza cateva zile, dupa care starea generala din nou se agraveaza, temperatura creste, pofata de mancare dispare, botul este fierbinte si uscat, iar la ochi apare o secretie care pe timp ce trece se schimba la culoare pana devine purulenta.
Din nari se scurge un lichid care dupa putin timp, devine mucos si apoi purulent, astupand narile si ingreunand respiratia.
Cinele, prezinta o respiratie grea , sforaitoare.
Cinele, este nelinistit, se scarpine cu ghearele la bot si stranuta. Parul este fara luciu, zburlit si murdar. Infectia patrunde in faringe , laringe, trahee si bronhii.
Cainele inghite greu, vomita, incepe sa tuseasca, tusea fiind uscata si dureroasa. Cordul este si el inflamat, bate puternic, este accelerat.
Pot sa apara complicatii diferite, localizate la aparatul digestiv, piele, aparatul respirator, sistemul nervos.
Dupa cateva zile apar complicatii produse de microbi, care pot da urmatoarle forme:
- forma cutanata, manifestata printr-o eczema ce cuprinde partile unde pielea este mai fina (pantece, coapse, subtiori). Aceasta forma dureaza 10-15 zile si se poate vindece usor.
- forma oculara, apare de obicei la inceput, se manifesta prin conjuctivite( deobicei secretie sub forma de puroi).
- forma respiratorie. Este o forma grava care se manifesta prin laringite, bronhopneumonii, , bronsite. Ciinele este trist, tuseste, respira greu, iar pe nari i se scurg secretii purulente su ruginii.
- forma digestiva, se cracterizeaza prin lipsa poftei de mancare, vomitari, diaree (uneori cu sange). Cainele slabeste foarte mult.
-forma nervoasa, este cea mai grava si, in majoritatea cazurilor, incurabila.Se deosebesc 4 feluri de tulburari nervoase:
epilepsia, care se manifesta prin tulburari grave, ce duc de regula la moarte;
paralizia unei parti din corp (membrele din spate sau toate membrele).
choreea, forma incurabila , care se manifesta prin contractii bruste ce se repata regulat, la anumite intervale;
encefalita sau inflamatia creierului , produsa de virus, care se manifesta printr-o stare de abatere, ameteli, mers nesigur.(uneori cainele nu vede , nu aude , si prezinta semne asemanatoare turbarii).
Evolutia bolii dureaza de la 7 la 5-6 saptamani si moartea se instaleaza in procent de 50-80la suta din numarul cainilor bolnavi.
Un caine care a trecut prin boala , timp de trei luni elimina prin urina virusul jigodiei.
Tratament: este bine sa se faca sub supravegherea uni medic veterinar. Rezultate bune se obtin injectand ser antijigodios in primele zile de boala.
Oricarui caine bolnav trebuie sa i se intareasca organismul, sa i se sustina inima si in acelasi timp sa i se usureze eliminarea otravurilor din organism.

33 de comentarii:

nila spunea...

Daca are forma respiratorie si digestiva mai are vreun efect tratamentul cu ser antijigodos?

Flowers Design by Ana spunea...

Am cumparat 2 pui de Ciobanesc de Bucovina de la acest domn : https://www.facebook.com/andrei.toparlichi?fref=browse_search (Ciobanita Andrei) din satul Boureni, judetul Iasi. Are foarte multe anunturi pe internet asa ca probabil mai sunt si altii in situatia noastra. Dupa cumparare, amandoi au fost depistati ca purtatori de JIGODIE (Boala CARRE). Desi au fost mult timp sub tratament, nu au supravietuit. Poate ca prin astfel de postari, alti iubitori de animale nu vor mai trece prin experienta neplacuta prin care am trecut noi.

Cristina spunea...

Da si noi am cumparat un labrador retriver de la CAsa Premium. Sa dovedit ca desi apare in carnetul de sanatate ca era vaccinat a facut jigodie in stare nervoasa. A fost bolnav de cand l-am luat. Azi din nefericire l-am eutanasiat. A fost cea mai grea decizie din viata noastra. Este cumplit ca nu mai era nimic de facut. Nu este drept fata de un asa suflet mic. Pt cei care vand catei ca pe o bucata de paie este doar o afacere.http://www.vanzaricaini.ro/contact/ Asta este firma. Caini sunt adusi din Ungaria. Nu cumparati. Noi avem toate teste ca a avut jigodie si nu numai. A avut geardia,toxicara o bacterie la stomac si jigodie in stare nervoasa. Deci iubitori de catei si nu numai nu cumparati de la firme. Ei vor decat bani.

Unknown spunea...

Din nefericire teckelul meu de 3 ani a contactat acest virus acum 2 luni.In urma simptomelor care le-a avut ne-am dat seama cu intarziere ce are deoarece a avut o forma mai atipica de jigodie.Este un caine vaccinat,crescut in casa,mananca numai mancare premium si din aceasta cauza a avut o forma ''mai usoara''.In ciuda faptului ca este un tratament foarte costisitor recomand ca la primele semne sa ii se faca test de sange(nu din secretii)sa ii se administreze CANGLOB(pt jigodie nu pt parvo)sa fie ajutat de vitamine (D,B,etc)intravenos si injectabil si sa ii se faca si antibiotc(nu mai stiu exact numele).Pe langa toate astea catelul trebuie sa aiba liniste,odihna si afectiune.Chiar daca catelul isi revine dupa cateva zile sa nu ii se intrerupa tratamentul cu CANGLOB decat dupa 10-12 zile se poate renunta doar la intravenos sa nu se umple plamanii cu lichid.Dupa 12 zile de tratament catelul si-a revenit,doar ca a ramas cu niste spasme la labutele din fata pe care le face cand sta in repaus(nu cand doarme nu cand sta in picioare sau se joaca doar cand se relaxeaza)dar traieste si a scapat.Mare grija cu alimentatia dde dupa boala deoarece din cauza vitaminelor are pofta de mancare si se ingrasa.Ca si ultim sfat folositi cele mai bune vaccinuri anuale si anume mai scumpe de 100RON. Multa sanatate!

Unknown spunea...

buna ziua..am si eu cateva intrebari pentru dvs:catelusa mea a fost diagnosticata cu boala lu carre…doctorul veterinar la care am dus-o initial i-a facut analiza la sange si a trecut-o pe antibiotic si B-uri…abia dupa 4 zile de tratament i-a facut testul de jigodie si s-a constatat ca are aceasta boala!de 4 zile este pe salvac D oral ca nu se mai gaseste injectabil in constanta plus b-uri antibiotic..totusi ea refuza hrana nu se ridica si a inceput sa-i tremure picioarele din spate..ce ii mai pot face?ma doare enorm cand o vad asa..am vreo sansa sa o pun pe picioare?i-am facut si perfuzii pentru a o hrani artificial..din pacate anult trecut cand am castrat-o si am si vaccinat-o doctora aceea nu ne-a spus sa mai asteptam pt vaccin si i l-a facut atunci iar ea era dupa operatie si nu a avut nici un efect…va rog ajutati-ma cu un sfat…va multumesc

oti spunea...

Buna ziua, catelusul din nefericire a contactat aceasta boala,nenorocita jigodie sau boala lui carre, ! Am terminat ca tehnician veterinar, la clinica unde am facut practica am salvat 4 catelusi de aceasta boala. Catelusul il am de 3 zile , un tekel gold talie mica. O prietena de a mea l a cumparat acum cateva luni, duminica am fost in vizita la ea, am observat ca mititelul era foarte slabit,nurse avea pofta de mancare, scaune cu sange,goma era alba si spumoasa, l.am controlat la burtica si am observat ca avea toracele intarit, adica pe romaneste isi surgea burtica. I am spus fara sa stau pie ganduri ca mititelul are jigodie, si daca nu i face un tratament catelusul v a murii. Ea mi a raspuns citez,, lisa.l dracu sa moara,, m am certat cu ea, uitandu ma la el com suferea l am luat acasa,duminica nu am gasit niciun cabinet deschis, far luni ' adica ieri l am dus de dimineata la doctorul care m a invatat meserie, am doar 19 ani,dar am invatat meseria de drag, de dragul sufletelelor necuvantatoare, care pt o bucatica de pains te iubesc toata viata! .. i am facut o perfuzie cu glucoza, i am facut injectabil cu vitamina k,b,c si d.. antbiotic,pt infectiile din cauza microbilor din corp , nu pt goals carre,si canglob. I am cumparat de la farmacia umana o fiola de glucoza, din care ii dau la 3 ore un mililitru, deoarece este deshidratat, si un pliculet de prolyte,care contine saruri minerale si dextroza. .. bagate cu forta pe gat cu seringa. De papat ii fierb orez si carnita cu tot cu os,deoarece orezul il strange la stomacel si carnita cu os contine proteine si vitamine! Si ca sa vezi ca pogo dupa doua zile de tratament si acest regim alimentar, da din codita, nurse imi mai varsa si se plimba singurel prin curte, ba chiar incepem sa aven viata in ochisori si nasucul umed, ceea ce inseamna ca este hidratat! Cum a spus si doctorul 50% conteaza medicul veterinar si 50% stapanul.

maria-magdalena spunea...

Cățelușul meu de la vârsta de 3 luni ii tremura picioarele din spate,are limba mai mare decât un câine normal și sta numai cu ea scoasa, acum are un an și cv și are doar câțiva dintisori și aia Vaide mama lor...:-(i-am dat vitamine..cartilagiu de rechin..nici un efect.:-(

Unknown spunea...

am o catelusa pichineza de 7 luni,si de la un timp nu prea mananca ,nu mai este jucausa ,adica sta toata zi in pat ,si de 3 zile ii tot curge ochii ,si i se fac udori la ochii aproape ca nu mai poate deschide ochii va rog ajutima

Unknown spunea...

Duce ti va la doctor de urgenta

Ene DIana spunea...

buna ziua! cainele meu s-a dovedit sa aiba boala carre in urma unui test facut la medicul veterinar. pentru ca il iubim foarte mult, am inceput sa ii facem tratament intravenos cu salvacan (4 zile i-am facut la cabinet si 3 acasa). parca devenea mai vioi pe zi ce trece in timpul tratamentului. ochii nu ii mai curg, insa nasul da. cred ca in jur de 2 saptamani a fost vioi, a mancat, se juca. acum, de cateva zile, iar este bleg, nu prea mai mananca si am observat cum are spasme la un membru din fata. credeti ca boala a recidivat? mai poate fi ceva facut pentru el ca sa nu il pierdem?

misiologie spunea...

Buna. Tocmai ce azi mi-a murit si mie cătelusa (un cocker spaniel de 3 ani) de boala Carre. Dramatic. Câtă suferință într-un biet animal. Veterinarul a făcut tot ce a putut, dar boala a fost diagnosticată târziu, deși testul de jigodie fusese negativ, cu marja de eroare de 5 %. Nu aveti incredere in orice fel de teste, faceti analize de sange. Jigodia nu iartă, dacă e diagnosticată boala prea târziu. Problema e că suferința animalului e cruntă. Si mai important: vaccinul la jigodie făcut anual, la vreme!!!

Unknown spunea...

Am o catea maidanez care sa inbolnavit de jigodie iarna aceasta, aveam cam un an si 6 luni, dupa vreo 3 zile de stari ciudate a catelei (avea multe secretii la ochi, tremura, respira mai greu) ne.am dat seama dupa sintome ca are zigodie si am duso la veterinar, am facut testul si a rezultat pozitiv,medicul nu ia dat nici o sansa si ne.a zis sa o eutanasiem, dar nici nu am vreu sa aud asa ceva.Am facut tratamentul care a costat doar 600-700 lei si pana la urma sa vindecat complet :)), Acuma are 3 luni de cand sa vindecat si e in perfecta forma.

Unknown spunea...

Bună! De curând și ciobanescul meu a fost diagnosticat cu aceasta boala, l am dus la veterinar și ne au spus 10% sanse. ( respira greu, abia se. mai ridica, ii curge nasul ) .
Marius Marius , poți sa îmi spui în ce a constat tratamentul pe care l ati urmat ? :( ne spus ca dacă în 5 zile nu răspunde la tratament, trebuie eutanasiat :( E abia a 2 zi de tratament ...sper sa nu ajungem acolo !

Unknown spunea...

Mi au murit 3caini de varste diferite 4luni 9ani si4ani si mai am 2 catele de3 si4ani bolnave intrebarea este dupa cat timp se fac bine pt ca a trecut o luna decand le fac tratament nu se simt f rau dar nici bine

Unknown spunea...

Mi au murit 3caini de varste diferite 4luni 9ani si4ani si mai am 2 catele de3 si4ani bolnave intrebarea este dupa cat timp se fac bine pt ca a trecut o luna decand le fac tratament nu se simt f rau dar nici bine

Măriuca spunea...

Vreau să vă spun și eu o experiență pe care, vreau să v-o împărtășesc. N-aș vrea să mă acuzați de te miri ce, eu vă relatez un fapt. La mine acasă la țară am 12 căței. Majoritatea sunt aruncați de neoameni pe o vale, îi recuperez și încerc să le dau o șansă. Un cățelandru de vreo 4 luni, era mărișor bine, de abia l-am dus în casă, se simțea foarte rău și nu mai putea umbla, era atacat deja sistemul nervos. Era bolnav de jigăraie, zicea cel care l-a vindecat. Un muncitor la o fermă în apropierea casei noastre, mi-a spus că îl oblojește el. A luat un cui mai lung, l-a înroșit în foc, i-a aplicat cuiul deasupra gurii, pe botic și l-a lăsat. În 10 minute s-a ridicat cățelul, a ieșit prin curte, a început să se lingă pe piciorușe, a păpat bine, iar după vreo două ore se bătea cu un frate de-a lui de la un os. Credeți-mă, dacă nu aș fi văzut cu ochii mei, n-aș fi crezut acest lucru. Este un leac băbesc, dar se pare că majoritatea ciobanilor procedează așa și preventiv, îi ard de mici, pentru a nu se îmbolnăvi de jigodie. După ce se vindecă, cicatricea este nesemnificativă. Pare o barbarie, dar pe mine personal m-a uluit acest procedeu și cu un asemenea efect. Sigur, un doctor nu vă spune așa ceva, dar în cazul jigodiei acest tratament dă rezultate. Nu vă sfătuiesc de niciun fel, ci așa cum vă spuneam la început, v-am relatat un fapt. Sănătate tuturor blănoșilor!

Unknown spunea...

Ce tratament ati facut?

Ayleen. spunea...

Oameni buni. pentru boala asta nu prea isi face efectul nici un vaccin.
Bunicul meu spune ca ei ii ziceau "jigarai" si da, cateii scapa daca sunt arsi cu un fier cald pe botic.(Catelul meu s-a imbolnavit si bunicul mi-a zis sa ii aplic acel fier cald pe nasuc. Am preferat sa fac asta decat sa moara, oricum medicul veterinar mi-a zis ca va muri. A doua zi catelul meu era mai vesel si in cateva zile si-a revenit complet) Deci in final asta nu e tortura ci pur si simplu il salvezi de la moarte.da clar sufera dar e putin comparativ cu boala.

Unknown spunea...

Aşa cum au relatat şi cei de mai sus,am şi eu un exemplu cu acest "tratament" empiric,dar se pare eficient. Socrul meu avea o câțea rasa ciobănesc mioritic şi a făcut jigodie, iar el,sfătuit tot de un cioban,i-a pus un fier încins pe bot,exact deasupra trufei,unde începe blănița. S-a vindecat şi ne-a mai bucurat vreo 10 ani după aceea.

Unknown spunea...

Buna seara,am un catelus de aproape 4 anisori si a contactat boala jigodie.suntem pe tratament de luni dar astazi dupa ce am ajuns acasa de la tratament doarme profund.l am tinut in brate si in somn a facut pe el si imolicit pe mine.l am curata si era tot adormit cred ca nici nu stie
ca a facut asta.oare este normal sa doarma atat de mult si de profund?

Unknown spunea...

Buna seara,am un catelus de aproape 4 anisori si a contactat boala jigodie.suntem pe tratament de luni dar astazi dupa ce am ajuns acasa de la tratament doarme profund.l am tinut in brate si in somn a facut pe el si imolicit pe mine.l am curata si era tot adormit cred ca nici nu stie
ca a facut asta.oare este normal sa doarma atat de mult si de profund?

Unknown spunea...

Buna seara!! Nu sunt doctor vet dar din cate imi aduc aminte si al meu catel dormea f mult, din cate stiu eu atunci cand doarme este un semn bun, se reface organismul...

Unknown spunea...

Multumesc mult ptr raspuns

Unknown spunea...

ii trebuie perfuzii cu RINGER si cu vitamine ( la facultatea de medicina veterinara din Bucuresti )va va ajuta f mult pt ca si catelul meu are aceasta boala si aproape a scapat . daca mai aveti un caine , separati-l de celalalt timp de 30 de zile pt a nu se contamina.
duce-ti-l cat mai repede pt ca va fi prea tarziu . daca se agraveaza , va fi prea tarziu.

Adriana spunea...

Am si eu 2 catei bolnavi de jigodie, au 3 zile de cind au voma si diaree uneori cu singe chiar daca au tratament cu genta , amoxicilina , vit c si un ser de rehidratare de 2 zile nu vad nici o ameliorare. Ce ma sfatuiti? Nu vreau sa ii pird. Multumesc

Timar spunea...

Am cumparat un pui husky siberian din târgul Sibiu. Din prima zi a avut jigodie .. vreau sa zic ca am avut 3 , 4 saptamani de groaza .. dormind cu el în pat zi de zi ..si așteptând să se facă bine sau sa ma trezesc cu el mort. Din fericire am avut un medic veterinar ce venea la domiciliu , ii administra vitamine si injecții aproape zilnic , ii dădeam mâncare forțat pe gât din 2 in 2 ore ficaței de pui fiert amestecat cu ou si orez si ii mai dădeam o pastilă mică de greață sa nu elimine tot. Domnilor vreau sa va spun ca sângele lui nu mai era rosu , ci roz ! Toti veterinarii fin sibiu nu ia dat nici cea mai mica sansa la viata .. însă nu nu mi-am pierdut incredere si am luptat pana la capat chiar dacă ă fost un haos total in viata mea. Seara de seara făceam supa proaspătă și o lăsăm jos langa pat .. Ca poate poate mănâncă singur. După 3 saptamani jumate ma trezesc auzind zgomot .. minune.. câinele mănâncă singur!!! Din acel moment am revenit si eu la viata , câinele ă stacnat la mărimea unui pui de pisica si intr-o luna a evoluat incredibil. Asa ca dragii mei .. Nu renunțați niciodată indiferent de gravitate , mai bine luptător pana la capat si aveti sufletul împăcat decât să vă para rau ca nu a-ți luptat !! Tin sa precizez ca husky este cel mai sensibil câine la asa ceva si a reusit , daca el ă reusit , reusesc si alții , mai ales cu puterea si iubirea sufletească .. pentru ca ei va simt. Mult succes !

Unknown spunea...

Am si eu o catelusa de 2luni si doua saptamani.este vaccinata la timp,dar din nefericire acum trei zile s-a imbolnavit brusc si grav in acelasi timp.este o corcitura intre un ciobanesc de moscova si un caucazian.e fff jucausa mare si pufoasa.inaintea ei am mai avut un catel de 7luni ciobanesc de bucovina si l-am pierdut cu tot cu injectii.acum insa am luat o hotarare mai dureroasa si am ars-o pe botic desi era aproape pierduta.nu imi pare rau caci pana in seara a inceput sa dea semne mai spre bine.a doua zi a mers desi nu misca si nu schita vreun gest,iar astazi deja ma alearga.inca nu vrea sa manance doar bea apa ,dar e spre bine cred eu.asa ca sa stiti ca nu e o prostie sa fie ars cu fierul pe botic.si pe ala de 7luni l-am ars un pic ,dar ori nu a fost deajuns ori a fost prea tarziu ori dupa vaccin nu a rezistat.Nu stiu daca e adevarat sau nu dar la mine a mers si cum am spus era fff grav deja varsa nu misca si avea diaree cu sange.nici nu am zis ca scapa.

Unknown spunea...

Ne puteti spune ce tratament ati facut? Am gasit si eu un catel pe strada si mi s a spus ca are jigodie si mi a dat un tratament dar imi e mila rau de el ca se chinuie tare rau si urla de dureri😢😢😢

Unknown spunea...

Buna,am și eu 6 cățeluși care au aceasta boala. Unul din ei au murit astăzi și mi s o zdrobit inima când l am văzut. Abea in ultimele clipe am aflat că sunt bolnavi. Și vreau să i ajut. Am sunat la veterinar și mi o spus că după ce au avut deja contact cu cățelușul care o murit nu mai are nici un rost ceilalți. Și nu știu ce să fac. Mă doare sufletul sa i văd așa. Au deja 3 luni. De când sau nascut am incercat sa i dau. Fincă nu le puteam face faccinul la toți. Fincă erau prea mulți având și pe mama lor și pe tatăl lor. Erau prea mulți. Timpul o trecut și ei au crescut și acum sau inbolnavit. Și tare greu îmi e sa i văd așa. Chiar nu știu ce să fac

Unknown spunea...

Cățelul meu prima dată a vomitat de vreo 4ori într-o zi și a făcut caca sânge ,de atunci nu mănâncă bea doar apă ,am sunat veterinarul și mi-a spus că nu are ce săi facă ,dar să îl frig pe botic cu un fier încins și am procedat așa gandinduma să-l salvez în vreun fel.,de atunci doarme foarte mult se ridică doar să bea apă și să urineze dar este atent la mișcări dacă vb cu el se uita fix în ochii mei și atât nici o reacție , ochii și năsucul nu-i curg . Cât durează boala asta ?Mai are vreo șansă de a supraviețui? Ajutați mă cu un sfat vă rog!

Unknown spunea...

Ce reacție au cățelușii la această boală? Și cățelul meu este bolnav de cinci zile nu a mâncat nimic bea doar apă în prima zi a vomat spumă de vreo patru ori și a făcut caca sânge , veterinarul mi-a spus că nu are ce săi facă,se ridică singur să bea apă și să urineze dar doarme foarte mult ,ochii și năsucul nu-i curg este atent la zgomote dar când vb cu el se uită fix la mine și este foarte trist.

Unknown spunea...

La primul simptom, duceti catelusii la veterinar, din pacate tratamentul este foarte costisitor. Incercati la mai multi veterinari pentru mai multe pareri, sunt teste care se fac....

Unknown spunea...

Eu am o cățelușa care se lupta de 3 sapt cu boala asta, i_a afectat sistemul nervos, a fcaut crize de epilepsie, în schimb mannaca, nu vomita, nu are diaree, nimic. Oare o sa isi mai revia? Ii dau tratament de la vet, vitamine, calmante, și antibiotic